SEO (Search Engine Optimization)​

SEO (søkemotoroptimalisering) er utviklingen og markedsføringen av et nettsted for å nå den beste plasseringen på søkemotorene (google,bing osv.) for utvalgte søkeord. Formålet er å øke riktig trafikk til nettsiden sin, og få sine produkter og tjenester synlig for potensielle kunder.

Jo høyere nettsiden er plassert på søkeresultatene, desto mer besøk får den. Derfor er det viktig å øke relevansen til sidene med tanke på søkeord, og optimalisere struktur og innhold.

Optimaliseringsreglene settes av søkemotorene. Hver av dem bruker og oppdaterer regelmessig sine egne rangeringsalgoritmer. Og prøver å ha det mest nyttige materialet fremst.

 

Spør om SEO



Søk idag

Når vi søker på ordene «elektriker stavanger» får vi opp følgende resultater. Google har merket de fire øverste treffene med annonse, for å vise at at dette er betalt reklame. Reklameplassering er ikke gratis, og trafikk gjennom reklame betyr du må betale for hver klikk du får til nettsiden din. Selv om det er merket med annonse i tykt skrift, er ikke mange besøkende klar over at det er reklame. Disse reklamene føles naturlige ut, og glir rett inn i søkeresultatene. Av den grunn har reklameplassering blitt veldig populært. Istedenfor å optimalisere nettsiden og vente for resultatene, kan du betale og komme opp som reklame umiddelbart.

Treffene under reklameplasseringen er de nettsidene som er best optimalisert for søkeordene. Disse plassene er ment for å være mer langsiktige. Og her ønsker man å ligge blant de 3 øverste søketreffene.
I følge studier får nettsidene på første side 92% av søkeresultatene. Hvorav de nettsidene på første plass får mesteparten av kaken med rundt 33%. Nettsider på andre plass skal angivelig få rundt 18% av treffene, mens de nede på sjuende plass bare får 3.5%.

Klikk på bildet for å forstørre det

SEO og betalt reklame- likheter og ulikheter

Det kan være vanskelig å bestemme om du vil gjøre søkemotoroptimalisering (SEO) eller betalt reklame, og velge hvor du vil prioritere budsjettet ditt. Reklame plassering gir ny trafikk raskere enn SEO. Google vil sende deg så mye trafikk som du har råd til, så lenge du betaler mer enn konkurrenten din. Selv om betalt reklame har blitt veldig populært, så er det fortsatt organisk søk som får de fleste besøkende.

SEO er en langtids strategi som øker treff til nettsidene, og øker autoritet og omdømme til varemerket. Omdømme og autoritet er spesielt viktig fordi de fleste kjøp ikke er gjort etter et søk. Det er vanlig at man ser på korrekt informasjon og pålitelighet.

Pålitelighet

 

I følge en nettstudie, stoler mer folk på organiske resultater enn reklamer. Og derfor oftere går inn på organiske resultater som følge av effektiv SEO. Reklamer bygger ikke tillit, og småbedrifter er mer sårbare for det enn større bedrifter. Fordi større bedrifter som allerede er etablert i industrien har mer tillit. Og besøkende ofte kjøper fra en plass de tidligere har kjøpt eller har hørt noe godt om. Derfor er det vanskelig når ingen vet hvem du er, og du kjøper dyre reklamer for å ligge over etablerte konkurrenter.

Det man gjøre da er å lage en sterk markedsførings strategi og innføre effektiv SEO. Ved å lage spesialisert innhold med søkemotoroptimalisering for utvalgte ord som for “elektriker stavanger” i vårt eksempel. Kan man bygge mer tillit blant sine besøkende, og konvertere dem til kunder. Besøkende har spørsmål, og de bedrifter som klarer å svare på spørsmålene til kundene sine har overtaket på konkurrentene. Tradisjonelt er promotering med SEO en mer pålitelig metode. Organisk trafikk konverterer flere besøkende til kunder. Og det er nettopp det man er ute etter. 

Bli sett med SEO

Bli sett
Ligg over konkurrentene dine, og gi bedriften din den synligheten den trenger for nye kunder.

Øk kunder
Konverter besøkende til kunder. La oss gjøre det lettere for de som trenger dine tjenester å finne deg.

Månedlige rapporteringer
Kommunikasjon er nøkkelen. Du vet til enhver tid hvilken oppgaver vi gjør med jevne rapporteringer.

Former for SEO

SEO spesialister deler søkemotoroptimalisering i tre deler «white», «grey» og «black». Avhengig av om reglene for søkemotorene blir fulgt. Noen av metodene innebærer bruk av teknikker som direkte eller indirekte påvirker hvordan nettsiden ser ut for søkemotorene. Hvit SEO er arbeid uten bruk av forbudte markedsførngsmetoder som kan påvirke søkealgoritmer. Grå metoder kommer fra av å bruke metoder som ikke er forbudt, men bruken av dem kan være uetisk. For eksempel bruk av linkbaiting.

Svart SEO innebærer bruk av metoder som er i strid med reglene. Dette kan være for eksempel å ha samme farge på teksten som bakgrunnsfargen til nettsiden. Slik at teksten er usynlig. Svart eller blackhat SEO kan gi negative konsekvenser for nettsidens rangering. Teknikker som selvsagt er frarådet. 

Enhver SEO innebærer bruk av teknikker som direkte eller indirekte påvirker hvordan søkemotorene rangerer nettsider. Men de hvite teknikkene forholder seg til anbefalingene satt av søkemotorene for å lage gode nettsider og rangere dem. Informasjonen om anbefalingene er offentlig tilgjengelig i Google Search Console.